יום רביעי, 13 במאי 2009

חוקר פרטי

חוקר פרטי או בלש פרטי הוא אדם העוסק בבילוש במסגרת אזרחית, במטרה לאסוף מידע לפי דרישות לקוחו, במקרים רבים לשם איסוף עדויות משפטיות.
חוקרים פרטיים עוסקים במגוון רחב של תיקים, כגון הונאה, גניבה, אישות (בגידה /גירושים), איתור אנשים, איתור רכוש, ריגול עסקי ועוד. עם לקוחותיו של הבלש הפרטי נמנים לקוחות פרטיים, עורכי דין, תאגידים, מוסדות בנקאיים, חברות ביטוח, רשויות ממשלתיות ועוד.
סביב עבודתו של הבלש הפרטי התפתחה סוגה ספרותית נרחבת - ספרות בלשית.
בישראל מגדיר החוק "חוקר פרטי" כ"מי שעוסק בהשגת ידיעות על הזולת או באיסופן, לצורכי אחרים ודרך שירות לכל...". הקריטריונים לקבלת רישיון חוקר פרטי בישראל הם התמחות של 36 חודשים כמתאמן במשרד חקירות ומעבר מבחן הסמכה של משרד המשפטים. יוצאי אגפי חקירות ובילוש במערכת הביטחון, כגון צה"ל, המשטרה, השב"כ ו"המוסד", יכולים להגיש בקשה להכרה בעבודתם הקודמת כזמן התמחות והוועדה לרישוי חוקרים פרטיים, שליד משרד המשפטים, תבחן את הבקשה ותכיר בתקופה מלאה או חלק ממנה. בכל מקרה חלה חובה, על כולם, לעבור מבחן הסמכה.
רישיון חוקר פרטי מאפשר למחזיק הרישיון לעבוד עבור בעלי משרדי חקירות פרטיות, ואינו מתיר לקבל עבודות מלקוחות פרטיים ואחרים. לקבלת רישיון בעל משרד חקירות יש צורך לצבור ותק של 5 שנים כחוקר פרטי רשוי והגשת בקשה למשרד המשפטים.
מיתוך ויקיפדיה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.